Vergelijking: Ouderwetse spartamet of bromfiets?

De eerste bromfietsen kwamen rond de jaren 50 op de Nederlandse markt. De spartamet in 1985, de spartamet werd tot 1999 geproduceerd, bromfietsen worden nog steeds gemaakt. Wat is het voordeel van een spartamet tegenover een bromfiets en andersom? In dit artikel een vergelijking.
Met de ouderwetse spartamet bedoel ik de fiets spartamet met benzinemotormet de benzinemotor in het achterwiel,  niet te verwarren met de elektrische fiets, zie ook de afbeelding hiernaast.

 

Puch maxi geel kenteken

Puch Maxi – Voorbeeld van een bromfiets (wikipedia)

Met de bromfiets bedoel ik alle tweewielers met een geel kentekenplaatje en een constructiesnelheid van 45 km/uur. Er zijn enorm veel verschillende bromfietsen, wat voorbeelden: Puch maxi, bromscooter, schakelbrommer enz.

Wat is het verschil tussen een spartamet en een bromscooter?

De ouderwetse spartamet is een fiets met in het achterwiel een benzinemotor, door Sparta geproduceerd van 1985 tot 1999. De spartamet is de opvolger van verschillende bromfietsen, Sparta stopte met het maken van bromfietsen en ging over op het maken van een snorfiets, de spartamet. Na een conflict in 1999 is Sparta gestopt met het maken van spartamets. Daarom is de spartamet alleen tweedehands, (bijvoorbeeld op marktplaats) te koop. In 2013 heeft Sparta opnieuw een spartamet op de markt gebracht, maar dit keer niet met een benzinemotor, maar met ion technologie (elektromotor).

Een bromfiets is een tweewieler met een maximale constructiesnelheid van 45 km/uur. Er zijn enorm veel verschillende soorten bromfietsen. Het verschil met een snorfiets is dat een snorfiets een blauwe kentekenplaat heeft en de bromfiets een gele kentekenplaat. Verder mag een bromfiets 45 km/uur en moet de bromfiets binnen de bebouwde kom op het fietspad rijden in tegenstelling tot de snorscooter.

Voor- en nadelen van de ouderwetse spartamet

De voordelen van een spartamet:

– Goedkoper in aanschaf

– Goedkoper in verzekering

– Zuiniger

– Geen helmplicht

– Omdat er geen helmplicht is hoeft de helm ook niet opgeborgen te worden wanneer je parkeert

De nadelen van een spartamet:

– Niet altijd even betrouwbaar

– Moeilijker op te voeren

– Alleen tweedehands te koop

– Staat bij sommige modellen minder stabiel op standaard

Voor- en nadelen van de bromfiets

De voordelen van een bromfiets

– Nieuw te koop

– Betrouwbaarder (mits goed onderhouden)

– Zit lekkerder (wel afhankelijk van het zadel)

– Makkelijker op te voeren

 

De nadelen van een bromfiets:

– Duurder in aanschaf

– Duurder in verzekering

– Rijdt minder zuinig

– Helmplicht

– Hogere kosten bij onderhoud

– Minder makkelijk zelf te onderhouden door kappen

– Helmplicht

Conlusie

Wanneer je heel goedkoop wilt rijden zonder te trappen moet je ongetwijfeld voor een spartamet gaan. Wanneer je wat meer te besteden hebt, en van snelheid houdt kan je beter voor een bromfiets gaan.

Ik ben vast voor- of nadelen vergeten, vul mij aan in de reacties!

1 thought on “Vergelijking: Ouderwetse spartamet of bromfiets?

  1. v/d Meer

    Als oud auto en bromfietsmonteur heb ik in het verleden een Spartametclub opgericht.
    In die tijd was het druk maar gezellig en heb veel rijders van deze fiets goed weg geholpen.
    Nu ik inmiddels ruim met pensioen ben, kan ik het nog niet laten om een oud metje op te knappen, doch ik heb er nu weer een die ik totaal heb opgeknapt en gezorgd dat hij weer piko in orde is, dit is zo leuk om te doen.
    Het geeft mij in ieder geval een heerlijk gevoel als hij weer prima zijn werk doet, maar dit gaat niet zonder de deskundigheid.
    Prachtig om te doen, maar heb je geen voldoende kennis, begin er dan NIET aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *