Elektrische fiets onderhoud

Net als een gewone fiets heeft een elektrische fiets ook onderhoud nodig. Bij aankoop van een nieuwe elektrische fiets zal de fietsspecialist aangeven wanneer er onderhoud aan de fiets moet plaatsvinden. Wanneer en hoeveel onderhoud gedaan moet worden hangt sterk af van hoeveel km u met de fiets rijdt. Wanneer u elke dag naar u werk fietst is het aan te raden om de fiets onderhoud te geven na ong. 500 รก 600 km, anders na 3 maanden of een jaar.

Onderhoud elektrische fiets zelf uit te voeren

Er is standaard onderhoud wat u makkelijk zelf kunt doen.

– De bandenspanning controleren en als het nodig is bijpompen. Wanneer de bandenspanning lager is dan normaal, zorgt dat voor extra rolweerstand, bij een gewone fiets zal dat moeilijker trappen, bij een elektrische fiets zal de actieradius afnemen.

– De fiets regelmatig wassen (schoonmaken), indien nodig de ketting en andere bewegende delen smeren, verchroomde onderdelen met roestwerend middel behandelen.

– De remblokjes inspecteren op slijtage, omdat er over het algemeen harder wordt gereden met een elektrische fiets dan een gewone fiets, wordt er ook meer geremd en is het logisch dat de remblokjes harder slijten dan bij gewone fietsen.

– De verlichting controleren en als het nodig is een lampje of batterij vervangen.

Onderhoud accu elektrische fiets

Een accu van een elektrische fiets is opzich onderhoudsvrij, er zijn echter wel wat dingen die de levensduur van de accu ten goede komen:

– De fiets regelmatig gebruiken, wanneer de accu regelmatig leger wordt gereden en weer Elektrische fiets winterwordt opgeladen, blijft de accu in goede conditie, daardoor kan de accu jarenlang meegaan. Het is dus verstandig om ook in de wintermaanden eens wat ritjes te maken.

– Wanneer de accu uitneembaar is, bewaar deze dan in de wintermaanden in huis, iedere accu is gevoelig voor lage temperaturen.

– Wanneer de accu leeg is, laad de accu dan meteen bij en wacht daar niet mee!

Onderhoud elektrische fiets door specialist:

– Spaken en wielen controleren op afwijkingen

– Controle van het elektrisch circuit, de accu, de lader, de bekabeling, display enz.

– Afstelling van de remmen

– Derailleur of naaf afstellen waardoor er soepel van versnellingen kan worden gewisseld

– Ketting controleren en indien nodig spannen

 

Conclusie:

Er is best wat onderhoud zelf te plegen, maar voor het elektrische gedeelte en de spaken en wielen en remmen is het toch verstandig om even langs de dealer te rijden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *