Rode cdi ontgrenzen

In dit artikel ga ik vertellen hoe je je spartamet op kan voeren door de rode cdi te ontgrenzen.

Voordat je dit artikel gaat lezen moet je zeker weten dat je deze rode cdihandleiding uitvoert op een rode CDI! Heb jij een blauwe CDI kijk dan bij het artikel: Blauwe CDI ontgrenzen. Zorg ervoor dat je nauwkeurig werkt en goed oplet, laat je dus niet afleiden door andere mensen of dieren.

Wat heb je nodig?

Een goede schuifmaat en een goede kras pen, deze kraspen moet goed werken en heeft een scherpe punt nodig om op af te tekenen. Je hebt ook nodig:

– een accuboor

-een scherp boortje van 5 mm.

– een heel dun, het beste is een rond stukje, hout. Het ronde stukje hout moet ongeveer 10 mm dik zijn, 1 cm dus!

Ik wil je er nogmaals op wijzen dat je zeer nauwkeurig te werk moet gaan.
Alleen als je zeer oplettend en nauwkeurig werkt blijft je CDI heel, ook als de operatie niet mocht lukken! Pas dus goed op! 

Deze handleiding werkt alleen bij de rode cdi waar op de kop, sachs 301 staat, zie afbeelding:

welke rode cdi kan je wel ontgrenzen en welke cdi niet?

Bij de linkse cdi werkt het ontgrenzen niet, bij de rechtse cdi werkt het wel(sachs 301)

 

 

tekening, waar te borenHoe ga je te werk?

Doe je boortje in de machine en haal hem er daarna niet meer uit.
Neem je stukje hout van ongeveer 10 mm dik en zaag dat nauwkeurig op de lengte van je uitstekende stukje van je boortje min 4 mm. Boor nauwkeurig een gaatje in de lengte van je stokje zodat alleen de 4 mm van het puntje nog uitsteekt.

Cdi moet vlak liggen voor het boren

Leg je CDI op een plat oppervlak. Zet je boormachine zuiver verticaal op het aangekruiste punt van je CDI. In geval je twijfelt aan of het oppervlak echt verticaal is gebruik je een waterpas en laat je iemand met je mee kijken. Het is sowieso handig om dit met 2 mensen te doen om fouten te voorkomen.

Voorzichtig beginnen met boren

Begin met heel weinig druk en ga naar een diepte van 4 mm. Je moet dan het witte puntje van de instelpot zien zitten. Als je het witte puntje van de instelpot niet ziet zitten, boor dan nog een halve  mm dieper. Als je nog niet voldoende ziet dan nog een halve mm.

Je moet nu het witte stelschroefje zien zitten. Boor niet nog dieper, je zou dan de schroefsleuf wegboren en verstellen is dan niet meer mogelijk. Zo nodig resten van het gietplastic wegkrabben met een fittingschroevendraaiertje.
Draai nu voorzichtig de instelpot tegen de klok in tot hij niet verder kan. Onthoud: tegen de klok in! Het boorgaatje dichten we af met siliconenkit, montagekit of vloeibare pakking, een lijmpistool, het maakt niet uit wat je gebruikt, als het gaatje maar vochtdicht is.

Het resultaat:

Het boren van de cdi is geen garantie voor een hogere snelheid, maar het gepruttel wat je op topsnelheid hebt als je een begrensde cdi hebt is in ieder geval wel verdwenen. In de meeste gevallen gaat de spartamet na ontgrenzen 25-30, er zijn echter ook uitschieters die 30-35 halen!
Wil je nu nog harder met je spartamet? Kijk dan eens verder bij spartamet opvoeren

4 gedachten over “Rode cdi ontgrenzen

    1. admin Bericht auteur

      Goedemiddag,
      Dit kan helaas alleen als u de bobine ook vervangt, een blauwe cdi op een rode of zwarte spoel zal niet werken.
      U kunt de rode cdi wel vervangen door een zelfgebouwde CDI.

      Met vriendelijke groet,

  1. Chris

    Hallo,
    Is het gegarandeerd dat dit werkt?
    En wat is het topsnelheid als dit hebt gedaan? Ik zit te overwegen om dit te doen maar weet niet of dit aangeraden is

    Mvg Chris

    1. admin Bericht auteur

      Goedemiddag,
      Het is zeker niet gegarandeerd dat dit werkt.
      Zeker bij de rode CDI is dit niet met zekerheid te zeggen.
      Zoals te zien is op de afbeelding moet er in ieder geval Sachs 301 op de CDI staan anders zal je de potmeter niet tegen komen.
      Verder is het af te raden om dit te doen als je geen extra CDI hebt.

      Bij het verzetten van de potmeter wordt alleen de begrenzer uitgeschakeld.
      Over de topsnelheid is dus niets nuttigs te zeggen, dat ligt aan de conditie van de motor, carburateur, uitlaat en nog veel meer zaken.

      Ik hoop dat je hier wat wijzer van bent geworden.

      Met vriendelijke groet,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *