Geschiedenis van de spartamet

In dit artikel ga ik wat vertellen over de geschiedenis van de spartamet, denk aan welk bouwjaar de eerste spartamet gebouwd is, meer informatie over het motorblok van de spartamet, het verbruik en zulke zaken meer.

Een stukje geschiedenis over de spartametSpartametmotor

De spartamet is eigenlijk net als een fiets, het enige verschil, er zit een klein benzinemotortje in het achterwiel. Dit benzinemotortje heeft een cilinderinhoud van 30cc.

De spartamet is door Sparta gemaakt van 1985 tot 1999.

Spartamet, resultaat van een samenwerking

Sparta maakte de spartamet niet alleen, Sparta maakte de spartamet samen met de motorfabrikant Sachs, Sachs en Sparta hebben in die periode een gat in de markt ontdekt door het maken van gemotoriseerde snorfiets. Voor sparta kreeg de spartamet een belangrijk aandeel in hun omzet.

De totale jaarproductie van spartamets lag rond 1990 rond de 20 000 spartamets.

Einde van de samenwerking

Sachs werd in 1999 overgenomen door Winning Wheels, toen had Sparta een probleem, ze hadden geen motorblokjes meer voor hun spartamets. Winning Wheels beloofde wel de productie van de motorblokjes snel te hervatten.  Dit bleef echter ook wel erg lang bij beloven en Sparta vond het allemaal wat lang duren. Sparta wist nog wel hand te leggen op een partij aan China geleverde motorblokjes en liet deze ombouwen.

Sachs spande hier een rechtszaak om aan omdat ze het beschouwde als inbreuk op het merken- en octrooirecht.  De uitspraak was op 7 september 1999, de uitslag was in het nadeel van Sparta, Sparta is daarna gestopt met het produceren van de spartamet.

Over de motor van de spartamet

motor spartametDe motor van een spartamet is een tweetakt benzinemotor van 30 cc. Die 30cc is verwerkt in één cilinder. Dat het een tweetakt is betekent, zoals de naam al zegt, dat de cyclus van de zuiger met twee slagen weer helemaal rond is en weer overnieuw begint.

Bij de eerste slag komt er brandstof in de cilinder, dat wordt meteen verbrandt door de vonk van de bougie, dat gaat meteen uit de cilinder door uitlaatpoort, dan begint de cyclus weer overnieuw.

Verschillende uitvoeringen van de spartamet

Vanaf 1985 was de originele spartamet, later is de tandem-met gekomen (nu best zeldzaam), daarna de spartamet Rabbit, daarna de Spartamet Saxonette.

Mengverhouding

In de spartamet moet benzine met een beetje volsynthetische tweetakt olie.

Officieel is de mengverhouding 1:100, dus 1 liter olie op 100 liter benzine.

Anders smeren?

Ik persoonlijk, en nog wat andere spartametliefhebbers met mij, smeren 1:80, dus 1 liter olie op 80 liter benzine, zeker bij een onbegrensde cdi, lees hier hoe je je blauwe cdi moet ontgrenzen en hier hoe je je rode cdi moet ontgrenzen ,is het raadzaam om 1:80 te smeren.

Het verbruik

Nu komt het leukste punt van de spartamet, het verbruik, waar autofabrikanten adverteren met een theoretisch verbruik van 1 op 30, waar 9 van de 10 auto's dat theoretisch verbruik in de praktijk niet halen, rijdt de spartamet ongeveer 70 kilometer op één liter benzine.(met een beetje olie)

Verbruik afhankelijk

Het verbruik van de spartamet is natuurlijk nog wel afhankelijk van de rijomstandigheden, als er iemand op rijdt van 60 kilo zal het verbruik minder zijn dan dat er iemand op rijdt van 90 kilo, dat is natuurlijk logisch. Ook wind en heuvels kunnen het verbruik beïnvloeden, met meewind minder verbruik en met tegenwind meer verbruik, heuvels op meer verbruik, heuvels af, minder verbruik.

De koeling

Het koelen van de spartamet gaat door middel van rijwind, de spartamet is zo ontworpen dat de wind er omheen kan, de spartamet heeft ook koelribben, dit vergemakkelijkt het koelen van de motor ook.

Hoe starten?

De spartamet is geleverd in twee versies, een handstart en een elektrische start. Over het algemeen(als er niet gewisseld is met blokken en frames) zijn frames met een blok met elektrische start nieuwer dan de blokjes met een handstart.

Maten

De wielmaat van een spartamet is 26 inch en het maximaal belastbare gewicht daarop is +- 120 kg.

De remmen

De spartamet heeft een trommelrem voor en achter, voor zit deze links naast het wiel(als je achter de spartamet staat), achter zit deze aan het blok, tussen het wiel en het blok aan de rechterkant van het blok.

Voor de wet, kenteken + rijbewijsplicht

Voor de wet is de spartamet een snorfiets, dat betekent dat de bestuurder van een spartamet geen helmplicht heeft, dat betekent ook dat de bestuurder van de spartamet verplicht een AM rijbewijs moet hebben. Dit AM rijbewijs krijg je bij je B of A rijbewijs. Vanaf dat je 16 jaar bent kan je je AM rijbewijs halen. Dit doe je bij het cbr. Het praktijk examen kan je afleggen vanaf de dag dat je 16 bent, het theorie-examen vanaf dat je 15,5 bent.

Verzekeren

Wat het nog meer betekent is dat je de spartamet op naam moet zetten en dat je de spartamet moet verzekeren.

Als de motor uitvalt

Met een spartamet kan je ook nog gewoon fietsen, zelfs als de motor ingeschakeld is kan je gewoon meetrappen om meer snelheid te maken.

Bijna een fiets?

Veel van de spartametonderdelen, behalve die van het motorblokje dan, zijn identiek aan fietsonderdelen, bijvoorbeeld lampjes, fietstassen, dynamo, zadel trappers, handvatten. Ook het plakken en vervangen van banden gaat op dezelfde wijze als bij een fiets.

4 thoughts on “Geschiedenis van de spartamet

  1. Rupert

    Beste,

    Vraagje betreft de mengverhouding…

    Ik heb de intentie een Spartamet aan te schaffen dus ben me aan het inlezen op internet en ben blij met al deze informatie op 1 website.

    Nu vroeg ik mij af…
    Na mijn weten als je bij de pomp mengsmering tankt dan heeft deze een verhouding van 1:50

    U geeft aan dat de officiële verhouding 1:100 is

    Nu ga ik er niet vanuit dat iedereen thuis zelf mengt en dit dus bij de pomp haalt 1:50
    Kan dit veel kwaad? Blijkbaar niet want vele gebruiken dit.

    Stel ik koop 2e hands een Spartamet en wil zelf gaan mengen en net als u naar de 1:80 gaan moet ik zorgen dat ik met een hele lege tank begin, of is dat niet noodzakelijk?

    En als ik ga mengen en ik vul een jerrycan met 10 liter, euro95, dan dien ik er 125ml olie bij te doen?

    En wat ik niet zo snel kan vinden op de site? Hoe groot is de brandstof tank van een Spartamet

    Alvast bedankt

    1. admin Bericht auteur

      Beste Rupert,
      De officiële verhouding is inderdaad 1:100, de meeste spartameteigenaren die ik ken mengen wel zelf thuis.
      Zelf meng ik altijd 1:80, maar dit is persoonlijk.

      Als je 1:50 gaat mengen in plaats van 1:100/1:80 zal je blokje meer roken en gaat bijv. de uitlaat sneller verstopt zitten.
      Ik zelf mengde altijd in een Aspen-jerrycan van 5 liter.

      Je kan bijvoorbeeld in een Jerrycan van 5 liter dan 3 liter ‘normale’ mengsmering doen en nog 2 liter Euro 95.

      De tank van een spartamet is volgens mij rond de 2 liter. Er zit wat verschil in, de nieuwere zijn groter dan de oude.

      Bij 10 liter Euro 95 voeg je inderdaad 125 ml olie toe.

      Met vriendelijke groet,

  2. Michael

    Hallo ik heb een vraagje
    Ik heb 2 spartametjes en ik rij altijd op aspen
    Is dat wel goed of raden jullie dat af?
    Mvg Michael

    1. admin Bericht auteur

      Beste Michael,
      Het is in principe niet verkeerd, maar de verhouding van aspen is 1:50 en Sparta raadde altijd 1:100 aan.
      In Aspen zit dus veel meer olie. Hier is niets mis mee, maar er kan wel meer vervuiling optreden, bijvoorbeeld in de uitlaat.

      Met vriendelijke groet,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *