Carburateur schoonmaken

In dit artikel ga ik vertellen hoe je je carburateur van je spartamet moet schoonmaken. Dit doe je vaak als je spartamet niet start, slecht start, of slecht loopt.

TK carburateur:(los bovendeksel)

Bing carburateur, volg de stappen van de TK carburateur!:(vast bovendeksel)

 

Eerst carburateur verwijderen

1. Als er een benzinekraantje aanwezig, zet deze dan eerst dicht.

Benzinekraan dicht zetten

2. Verwijder de achterdeksel door de 2 schroeven los te draaien.

achterdeksel verwijderen

Achterdeksel verwijderd

3. Verwijder het luchtfilter door deze eraf te trekken/draaien.

Luchtfilter verwijderen

4. Draai nu de twee schroeven los die tevoorschijn komen.(bewaar deze goed, net als alle andere spullen die je losdraait!)

Carburateur schoonmaken

5. Nu kan je de ijzeren ring die los gekomen is er af halen, evenals het tussenkapje.

IJzeren ring + tussenkapje losmaken

6. Als er een beschermkapje aanwezig is op de carburateur, kan je deze nu eerst verwijderen.

Beschermkap verwijderen

7. Zet nu de hendel op het stuur helemaal op de chokestand, en zorg dat het gas helemaal dicht staat, nu kan je de kabels makkelijk van de carburateur losmaken.

Hendel op chokestand + gas dicht

8. Schroef de 2 schroeven waarmee de carburateur mee vastzit nu los, de carburateur is nu behalve het benzineslangetje helemaal los.

Carburateur losschroeven

9. Maak het benzine slangetje los van de carburateur, en indien geen benzine kraan aanwezig(vaak met het oude model tankjes) kan je je benzine slang aan de tank doen zodat niet alle benzine eruit loopt.

Benzineslangetje losmaken

10. De carburateur is nu los, het schoonmaken kan gaan beginnen.

Zoals je misschien vroeger van je puch gewend was, even met de compressor blazen en klaar, helaas!

Carburateur uit elkaar halen

In de carburateur van een spartamet zit het zogenaamde venturipijpje, dit pijpje uit de carburateur moet zo schoon dat het niet lukt om hem zo schoon te maken terwijl deze nog in de carburateur zit, daarom moet deze verwijderd worden. Eerst de carburateur maar eens verder losmaken:

11. Draai met een ster-schroevendraaier de twee schroeven aan de onderkant van het vlotterbakje los, je ziet nu een vlotter en een buisje met daaraan de sproeier

Vlotterbakje losschroeven

12. Draai de sproeier nu door middel van een steeksleutel of waterpomptang/baco oid los

Sproeier losschroeven

13. Draai nu de 3 schroeven die de bovendeksel(zwarte gedeelte) van de carburateur aan het huis vashouden los. (hier inbusjes, normaal sterschroeven.)

Schroeven bovendeksel losdraaien

14. Trek nu voorzichtig het zwarte stuk van het grijze stuk af, pas op voor wegschietende veertjes en dergelijke!!

Pas op voor wegschietende veertjes bij het carburateur schoonmaken

15. Je hebt nu je carburateur uit elkaar geschroefd!

Carburateur uit elkaar geschroefd

Carburateurhuis schoonmaken

Voordat we het zwarte gedeelte verder uit elkaar gaan halen gaan we eerst het grijze gedeelte onder handen nemen.

Zoals eerder al vermeld gaan we het zogenaamde venturi-pijpje eruit trekken om de carburateur helemaal schoon te maken.

Venturipijpje trekken

Om het venturipijpje te trekken hebben we verschillende middelen nodig, namelijk:

– boortje 2,5 mm

– M3 tapje

– M3x30 boutje

– M3 moertje

– Wat M3 ringetjes,(één kan ook)

 

16. Boor nu je het venturipijpje ongeveer een halve tot een hele centimeter op naar 2,5 mm. (verstandig om je carburateur in een bankschroef te klemmen!)

Het venturipijpje

 

Venturipijpje boren

17. Nu kan je voorzichtig de draad in het buisje tappen. (gebruik ook een beetje smeerolie of iets dergelijks)

Draad tappen venturipijpje voor carburateur schoonmaken

18. Draai nu het moertje op het boutje, doe daarna de ring erop en draai dit geheel in het venturi buisje.

Venturipijpje trekken

19. Draai nu met een steeksleutel 5.5 het moertje aan, zo trek je het pijpje er uit.

Venturipijpje los

Prik nu alle gaatjes van het venturipijpje door met een stukje remkabel/staaldraad.

 

Dat was het grijze gedeelte (draad tappen hoeft alleen de eerste keer!!), nu gaan we het zwarte gedeelte doen.

Rest van de carburateur uit elkaar halen

Om het zwarte gedeelte uit elkaar te halen moeten we eerst de choke- en gasschuif losmaken.

20. Haal het bovenste knijpringetje wat het veertje tegenhoudt los(kijk goed uit voor het veertje wat wegschiet)

Chokeschuif losmaken

21. Haal nu het veertje eraf + de rest van de ringen en het andere knijpringetje, de chokeschuif is nu los

Chokeschuif helemaal losmaken

22. Haal nu dmv een waterpomptang of iets dergelijks het ijzeren staafje uit de gasschuif, nu kan je deze ook verwijderen.

 

23. Het membraam en dergelijk komt los, je hebt de carburateur nu helemaal uit elkaar gehaald!

Membraam los

 

Doe alles in een bakje met spiritus, zo lossen oude benzineresten op en komt al het vuil los.

Carburateur schoonmaken in spiritus

 

Carburateur in spiritus

Als je over een sonische reiniger beschikt kan je je carburateur hier ook in schoonmaken.

Blaas nu met een compressor of iets dergelijks alles uit en zet het weer in elkaar zoals het zat.

Je hebt nu met succes je carburateur schoongemaakt!!

Schoongemaakte carburateur voorkant

Schoongemaakte carburateur achterkant

2 gedachten over “Carburateur schoonmaken

  1. fehntjer

    Moin,
    bij een TK kan je M3 tappen zonder boren. En kristallen aan de venturiepipe krijg je ook met spiritus niet opgelost

    1. admin Bericht auteur

      Hallo Fehntjer,
      Oke, deze handleiding is ook voor beide carburateurs!
      En over dat de venturipijp niet oplost, ik heb weleens gehoord dat het carburateurhuis wel oplost, daarom raad ik aan deze niet langer dan 24 uur in de spiritus te laten liggen.
      Het is voor mij logisch om de venturipijp er gelijk met het carburateurhuis uit te halen, maar in ieder geval bedankt voor de aanvulling!

      Met vriendelijke groet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *