8 tips bij de aankoop van een elektrische fiets

Wanneer je na de vergelijking tussen de ouderwetse spartamet en de elektrische fiets hebt gekozen voor de elektrische fiets. Bijv. omdat je in beweging wilt blijven of omdat je geen gepruttel van een motor(tje) aan je hoofd wil, is het belangrijk om te weten waar je op moet letten bij het kopen van een elektrische fiets.

Er zijn veel merken elektrische fietsen, verder zijn er nog verschillende soorten technieken. Zo is er verschil in de plaats van de motor, in de sensor (wanneer de motor gaat helpen), in de accu’s en in de actieradius. In dit artikel zullen deze zaken kort behandeld worden, zie voor uitgebreide informatie het artikel Wat is een elektrische fiets? .

Vermogen

Volgens de wet mag het maximum vermogen van de motor van een elektrische fiets maximaal 250 watt zijn. Bijna iedereen benut deze mogelijkheid. Dit betekent niet dat alle motoren even sterk zijn, daar staat de code Nm voor.

Plaats elektromotor

Zoals eerder vermeldt bestaat er verschil in de plaats van de motor bij een elektrische fiets. Er zijn verschillende plaatsen, aandrijving op de trapas, motor in het voorwiel en motor in het achterwiel. 

De aandrijving op de trapas is alleen mogelijk bij een nieuwe elektrische fiets en niet achteraf in te bouwen met behulp van een inbouwset, de ondersteuning wordt rechtstreeks op de trapas afgegeven.

Bij de motor in het voorwiel wordt de fiets vooruit getrokken door de motor. Omdat bij elke fiets het stuur ook in het voorwiel zit kan de motor in het voorwiel bij een elektrische fiets het stuurgedrag beïnvloeden. Het systeem met de motor in het voorwiel kan wel achteraf ingebouwd worden door middel van een inbouwset.

Bij de motor in het achterwiel is het moeilijker bij een inbouwset. Het probleem met sturen bestaat niet bij een elektrische fiets met de motor in het achterwiel. Het is niet mogelijk om naafversnellingen en een dichte kettingkast te gebruiken. Wanneer de motor ook nog eens onder de bagagedrager is bevestigt ligt al het gewicht van de fiets bij de achterkant.

2 sensoren

Er wordt gebruik gemaakt van twee sensoren, de trapkrachtsensor en een bewegingssensor. De trapkrachtsensor meet hoe hard u trapt en past daar de ondersteuning op aan, een bewegingssensor meet hoe vaak u wiel draait en past daar de ondersteuning op aan.  De trapkrachtsensor zal eerder doorgeven aan de motor dat deze moet aangaan dan de bewegingssensor.

Accu’s

Vroeger werd de Lood-Gel-Accu gebruikt, maar tegenwoordig zijn er betere accu’s op de markt voor elektrische fietsen.

Nicd- accu

Veel fabrikanten maken gebruik van deze accu. Deze accu’s hebben een geheugen, dit betekent dat wanneer de accu nog niet helemaal leeg is en deze wordt weer opgeladen, dat de accu capaciteit verliest.

NiMh- accu

Deze accu’s hebben een grotere capaciteit en van het geheugeneffect met capaciteitsverlies is geen sprake. Wel is deze accu gevoelig voor hogere temperaturen en zijn ze relatief zwaar.

Lithium Ion accu

Deze accu is de modernste, deze accu heeft geen last van het geheugeneffect en heeft een relatief laag gewicht.

Actieradius accu’s

Waarom is de accu zo belangrijk bij een elektrische fiets? Wanneer er een goede accu bij de fiets zit kan u meer kilometers rijden met een volle accu. De actieradius is wel afhankelijk van verschillende factoren zoals bandenspanning (5 a 6 bar optimaal), weersomstandigheden, aantal keren stoppen en weer optrekken en het wegdek. Er bestaan tegenwoordig ongeveer actieradiussen tussen de 40 en 100 km.

Na wat basisinformatie is het nu belangrijk om op verschillende dingen te letten:

Het  aantal Nm (koppel), dit is vooral belangrijk wanneer u vaak in heuvelachtige gebieden rijdt is het aantal Nm belangrijker dan wanneer u voornamelijk op vlakke stukken rijdt. (hoger Nm is meer kracht)

– Verder is het belangrijk om te letten op de plaats van de motor. U weet nu waar de plaats van de motor kan zijn, maak eens wat proefritten met elektrische fietsen met motoren op verschillende plaatsen en ondervindt wat u het fijnst vindt. 

Trapkrachtsensor of bewegingssensor, zoals eerder vertelt, een elektrische fiets met een trapkrachtsensor zal eerder ondersteuning bieden bij het wegrijden dan één met bewegingssensor.

– De accu, spartametinfo.nl beveelt een Lithium Ion Accu aan, deze techniek is het modernst, is op te laden wanneer u dat wilt(hoeft niet eerst helemaal leeg te zijn) en heeft een relatief laag gewicht.

– De accu bij aankoop van een tweedehands elektrische fiets, accu’s slijten per jaar gemiddeld 10-15%, laat de accu even doormeten bij de dealer wanneer u een tweedehands elektrische fiets koopt, een nieuwe accu kost ongeveer 300-600 euro.

Actieradius,  afhankelijk van u doel met de elektrische fiets is het enorm belangrijk om een fiets te kopen met genoeg actieradius, wanneer u bijv. elke dag 50 km wilt fietsen en u heeft een actieradius van 40 km zal u uw accu tussendoor moeten bijladen.

Ontwerp, voor sommige mensen heel belangrijk, vindt u de fiets mooi, verder, hoe makkelijk kunt u op- en afstappen.

– Display, goed leesbaar?

Conclusie:

Het is dus nog niet zo eenvoudig om een elektrische fiets te kopen, maar met deze tips zal het zeker lukken. Maak altijd een proefrit met een fiets, zo kunt u de fiets het beste ervaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *